Informatiebord onthuld

Tijdens de Tweede Wereldoorlog is één vliegtuig neergestort op Engelens grondgebied. In de middag van Open Monumentendag, zondag 15 september jl., werd een informatiebord onthuld met betrekking tot deze gebeurtenis. Onder auspiciën van Heemkundekring Angrisa, en met name de werkgroep Halifax, heeft dit bord een plaats gekregen in de Henriëttewaard, dicht bij de plaats waar het vliegtuig is neergekomen. Wie vanaf de sluis over het Klein Polderkepad richting de Meerwijkbrug wandelt of fietst, kan het bord niet missen: bij de eerste en enige zijweg naar links dien je slechts een tiental meters naar beneden te gaan. De naam van de werkgroep is overigens dezelfde als die van het bewuste type vliegtuig.

Voorafgaand aan de onthulling werd door Frans Lucas in De Engelenburcht de geschiedenis vertelt met betrekking tot de crash. Frans heeft hierover een boek geschreven met als titel ‘De Nacht Wacht’. Co-auteur is de inmiddels overleden Graham Dugdale, een van de bemanningsleden die het ongeluk overleefden. In de late avond van 28 augustus 1944 was de Halifax vertrokken van het vliegveld Tempsford, ongeveer 100 km boven Londen. Aan boord bevonden zich zeven Engelse bemanningsleden en drie geheim agenten van Nederlandse nationaliteit. Deze Nederlanders zouden het verzet gaan bijstaan en daartoe samen met het nodige ondersteuningsmateriaal gedropt worden bij Deurne. Het vliegtuig is zo ver niet gekomen: bij Hedel en/of fort Crèvecoeur werd het door Duits afweergeschut beschoten en de piloot moest een noodlanding uitvoeren. Twee van de inzittenden werden nog in de lucht dodelijk getroffen, de overige overleefden het ongeluk, hoewel één geheim agent zwaar gewond was. Het vliegtuig brandde uit. Het werd door de Duitsers zo snel mogelijk afgevoerd naar Vught, waar het in het concentratiekamp is ‘verwerkt’.  De graven van Arnold Dean en Norman Slade bevinden zich op de Engelense begraafplaats: de bevolking heeft zich op de dag van de begrafenis niet onbetuigd gelaten bij het bewijzen van de laatste eer.

Drie jaar eerder was er een Duits vliegtuig van het type Dornier, dat opgestegen was van het vliegveld Eindhoven voor een bombardementsmissie naar Engeland, als gevolg van mechanisch feilen in het Engelense Gat (het huidige oefenterrein van de genie) terechtgekomen. De vier bemanningsleden wisten het te verlaten, maar piloot Erich Ott is verdronken, toen hij een van de andere hielp, die in een draaikolk was beland.

Na het met een powerpointpresentatie ondersteunde verhaal van Frans toog men voor de onthulling naar de Henriëttewaard. Het bord, waarvan de voorkant gericht is op de plaats van de crash, was nog bedekt door twee Engelense vlaggen en werd geflankeerd door twee vlaggenmasten met de Engelse en de Nederlandse vlag. Namens Angrisa gaf Wilton Desmense ter oriëntatie nog enige toelichting met betrekking tot de omgeving. Vervolgens vroeg hij twee van de kartrekkers van dit project, Ernst-Jan van Loenen en Frans Lucas,

het bord voor de ongeveer dertig aanwezigen zichtbaar te maken; ze werden daarbij geholpen door twee van Frans’ kleinkinderen. Tenslotte zij vermeld dat dit bord ook is gerealiseerd onder het motto dat we ter ere van Arnold Dean en Norman Slade in het Engels aanhalen: ‘Lest We Forget’ (opdat wij niet vergeten).